I generasjoner har vi visst det at fysisk aktivitet er viktig. Kanskje har det blitt enda viktigere når vi har kommet til et punkt hvor jobbene sjeldent krever mye av dette. Der vi før jobbet på gård og lignende, så sitter de fleste av oss i dag på et kontor et eller annet sted. Det er derfor vanskelig å få kroppen i gang og få inn den mosjonen en trenger. Det blir åpenbart å peke på at en trenger mosjonen for å unngå fedme og andre livsstilssykdommer. Allikevel vet de færreste hva alle de andre gode effektene av fysisk aktivitet er. Her tenker en kanskje at så lenge en holder seg noenlunde tynn, så går det hele fint. Og det er en filosofi som for såvidt fungerer ålreit for mange. Allikevel finnes det gode helsefordeler ved det å holde seg i aktivitet, og den seneste forskningen viser at en ikke trenger å mosjonere så altfor mye. Hva om en kunne oppleve store fordeler bare ved å gå en tur på 30 minutter? Nå viser den nyeste forskningen at vi kanskje ikke nødvendigvis trenger å bruke flere timer hver dag på fysisk aktivitet. For nordmenn som lever meget hektiske liv, så er dette uten tvil meget gode nyheter.

Amerikanske myndigheter har nemlig nå slått fast at bare en halvtimes rask gange om dagen bidrar til raskere tenkning og bedre søvn. Med andre ord, så lite fysisk aktivitet kan gi deg ekstremt gode fordeler. Når du skal møte hverdagen, så er det viktig å være opplagt. Med dårlig søvn og treig tenkning, så er det vanskelig å fungere optimalt i dagens samfunn. Det trengs derimot altså ikke mer enn 30 minutters rask gange om dagen for å bidra med dette. Denne turen kan du helt sikkert ta selv ofte, men det finnes også andre alternativer. Kanskje kan du lære en venn, et familiemedlem eller til og med naboen om hvordan denne turen kan endre deres liv. Sist men ikke minst, hvorfor ikke benytte denne turen til å lufte hunden, dersom du har det? Norge har dessuten så mye vakker natur, at du bør bare komme deg ut uansett om det måtte være helt mutters alene. Ta innover deg inntrykkene mens du nyter en bedre helse.

Det er dog ikke bare raskere tenkning og søvn som bedres. Også angst blir dempet ved denne turen. Angst er et problem mange nordmenn møter på. Det er et direkte resultat av vår hverdag, der angst blir naturlig skapt av stresset vi opplever fra dag til dag. I tillegg til alt dette fant studien at trening generelt har en stor effekt på helsa, enten det er 1 min i trappene eller 2 timer på gymmen. Det hele handler om få hjertepumpa i gang og spre blodet rundt i kroppen. Har du ikke tid til 30 minutter om dagen med rask gange, så løp fort i 15 minutter da vel. Treningen er essensielt for at du skal få en bedre hverdag. Sleng på deg løpeskoa og sett i gang for en bedre helse i dag!